mandag 9. november 2009

Anbefales!!

- Det begynte med at jeg var hos en kollega på fredagskvelden, for å beundre hennes nye kjøkken!! Nå er jeg i den alderen at nye kjøkken, lar meg begeistre!! I tillegg til et flott nyoppusset hus!!, fulgte det også et godt måltid, og det er her poenget mitt kommer. Dette er en oppskrift som Kokke-Lise(Lise Finkenhagen) har hatt i sin tid på Morgentv på Nrk, så det er hun som skal ha æren..... Og siden søstrene kom hjem, i anledning fars-dagen, måtte jeg også prøve å lage den....... Så hvis du vil ha en ganske lettvint dessert, feks i jula, prøv denne her!!
Pannacotta med smak av Lime
5 dl fløte
70 g sukker
1 vaniljestang-deles og skrap ut frøene
3 gelantinplater - legges i kaldt vann
2 lime- vask og finrasp skallet.-Kok opp fløten, sukkeret og vailjestang, kok i 2 min. Ta kjelen av varmen, og slipp en og en oppbløtt gelantinplate i blandingen. Rør. Ha også oppi lime skallet. Avkjøl.
500 g frosne jordbær
1dl sukker-1dl vann- kok opp til sukkerlake
saften av 1 lime
1/2 ts finhakket fersk ingefær( jeg glemte å ha det i, og det gikk helt fint1 gelantin plate-oppbløtt
Jeg brukte rørte jordbær jeg hadde i fryseren, kokte det fort opp,(droppet sukkerlaken!) hadde i limesaften, og brukte en stavmikser for å lage saus, eller bruk en blender.
-Sil fløteblandingen og hell den i pene glass eller porsjonsformer. Sett kaldt til stivning. Når det skal serveres, hell et passe lag med jorbærsaus over..... Serveres gjerne med en kopp kaffe!
Denne oppskriften er enkel å fordobble, eller lage til enda flere. Regn litt over 1 dl pr. hode, og du er sikret fornøyde gjester........

En annen hyggelig opplevelse jeg hadde i helgen, var at vennene mine, som jeg akkurat har besøkt i Kuala Lumpur, har fått los!! på Himmelblå....( Se: Yoga Lady) Jeg prakket på dem de 16 episodene vi har sett her hjemme, og sannelig slo det ann i Malaysia også..... Da ble jeg veldig glad!! Det var en stor del av livet mitt i lange tider........

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei.Tusen takk for oppskriften.Det høres veldig godt ut.Det må jeg prøve en gang.Nydelig bilde fra Himmelblå.Gleder meg til de nye episodene kommer på tv...Ha en riktig fin Mandag.Klem fra Bodil.

Kari sa...

.....vi fortsetter nå i kveld vi, rekker 2-3 episoder!!! Har akkurat vært igjennom stormen :-))
Den desserten så god ut forresten, kanskje prøve den i jula!!

Bestemor Drillo sa...

Himmelblå i Malaysia er jo flott,
du er en god ambassadør du ;)
Ha en fin uke! Klem!

Turid Holm Flaa sa...

Hei, her var det en ordentlig oppskrift :-) Og det ser veldig flott og godt ut. Hyggelig å servere noe hjemmelaget i så flotte høye glass. Ønsker deg en riktig god kveld. Her skal det fyres i peisen og kanskje blir det litt bonderomatikk på tv!!

Linda og Lynet sa...

Så herlig!! Hvem liker ikke Himmelblå sier jeg bare.. Siste nytt er at det i disse dager skiltes, utbedres og turisttilrettelegges på Ylvingen..:)

Tilonino sa...

Hei og takk for koselig kommentar hos meg. Jeg er spent på julemarkedet og om jeg får solgt noe. Kjekk oppskrift du deler, den må nok prøves en gang.
Klem fra Tilonino