mandag 5. april 2010

Avsporing.....


TILONINO la ut et innlegg om noe hun hadde sydd nylig. Jeg så på boken hun viste, og tenkte at den har jeg også. Jeg kjøpte den litt impulsivt på AMAZON for en tid tilbake. Jeg kjøper ikke så ofte quiltebøker på nett fordi jeg liker å se inni bøkene før jeg bestemmer meg. Men noen ganger blir fristelsen for stor.... Tilonino bringer inn et begrep ZAKKA som jeg ikke hadde noe forhold til.... Men det er stadig artig å bli kjent med nye retninger innen quilteverdenen, denne gangen fra Japan. Så i går kveld laget jeg disse ganske søte glass-underlagene med en liten"kurv" til. I boka er det brukt mye lin i kombinasjon med lappestoffer. Jeg har valg å bruke kjøkkenhåndkle-stoff.
Jeg har sydd en runde til idag, dette er perfekte vertinne eller venninne gaver hvis man trenger det, eller det er gøy å lage noe som faktisk blir ferdig på 2-3 timer......
Jeg skal gi en kjapp forklaring. Her er det vel egentlig copy-right!? Så jeg tør ikke gå så grundig tilverks.
Brikkene er sydd i 3 lag. Alle 4 1/2" kuttet før jeg begynte å sy dem sammen. Jeg sydde sammen strimler på 1 1/4". Topp, vatt og bakstykke. Vrangsy alle lagene 1/4" fra kanten. La det stå en åpning på 3 cm til å vrenge. Klipp hjørnene av, vreng og sy pent sammen åpningen. Sy en stikkning på maskin, rundt hele, eller quilt. Kurven er kuttet 7 1/2" alle tre lagene. Vrangsy, klipp hjørnene og vend. Sy igjen vrengehullet. Sy en stikkning tett til kanten. Nå skal det syes en firkant på 4" midt i kurven. Stikkning. Sy hjørnene sammen ca 1" fra kanten. I denne kurven er det plass til 5 eller 6 brikker. Hvis du kutter 6 1/2" da er det plass til 4 brikker. Dette er kanskje ikke så veldig god forklaring, men hvis det er spørsmål spør meg heller.....

9 kommentarer:

Tilonino sa...

Hei :)
Så nydelige de ble dine brikker. Det er så kjekt når vi inspirerer hverandre. Nydelige fargekombinasjon du har brukt. Nå fikk jeg lyst til å sy med en gang.
TUSEN TAKKfor inspirasjonen du gav med akkurat nå. Ha en fin søndagskveld. Klem fra Tine :):):)

Tilonino sa...

Hei igjen
De krusene dine var bare nydelige. Hvor får jeg kjøpt slike henne? Bare må ha kjenner jeg......og stoffene de kommer fra Kathrines Quiltestue eller?
Nå ble jeg skikkelig gira her. Men nå skal jeg snart pakke å reise fra hytta så det blir nok ikke noe søm før i morgen.... men da skal det til gjenngjeld bli. Klem igjen :)

Heidi sa...

Så fine! Krusunderlag er kjekt å ha - bruker det hele tiden. Men roter stadig bort noen :)

2ne sa...

Flotte søte småting du har laget :-)

Ati sa...

Flott arbeid ! Hvis man kan sy, kan man lage det. Skall ikke være for vanskelig tror jeg ;-)
Du har ofte gode ideër. Takk !

Vibekes lille ullne sa...

Der var det noe nytt jeg aldri har hørt om! Det ble så fint med kombinasjonen stoff og kjøkkenhåndkler! :)

Takk for tips om trollhassel! Det skal jeg jammen se om jeg får tak i etterhvert. De blir vel ikke så høye heller, siden de vokser så krokete!

Annema sa...

Hei og vel overstått påske,den kurven og brikkene dine var koselige.Må nok prøve disse jeg og.Ha en fin uke.

Anonym sa...

Hei.Kjempe fin brøkurv.Ja nå er våren hær.Deilig.Hjem fra hytta til lavsko og vår.Ha en riktig fin Onsdag.Klem fra Bodil..

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.