fredag 6. desember 2013

En skatt.......

De som kjenner meg vet at jeg er en ihuga quilter!!  For ikke så veldig lenge siden fikk jeg en skatt!!  En god kollega hadde ryddet i sin mors hus og der,  innerst i et skap på kjøkkenet fant hun en pose.
Det viste seg at posen inneholdt starten på en quilt, ferdige blokker og mange kuttede biter.
 En lang remse som var sydd sammen, og over 20 løse blokker.
 Et gulnet mønster var det også. Dessverre er det ikke datert, men mulig er det fra 50-60 tallet. Det er et amerikansk mønster og det er skrevet med blyant på engelsk. Min kollega tror at det er hennes farmor som har fått det fra slektninger i Usa.
Teknisk sett er det veldig fint sydd på maskin.  Det hadde ligget i nærheten av en kjøkkenvifte så noen biter var ganske fettet. Jeg sprettet av de som var styggest, la dem først i zalo-vann og så vanlig vaskepulver etterpå. Det gikk fint, ikke anntydning til fargeslipp. Det bærer selvfølgelig litt preg av at det har ligget lenge, men jeg synes bare det er fint at det er litt "patinert".
   Så langt har jeg kommet. Jeg synes det er utrolig fint og er så glad for at jeg fikk det. Jeg har antageligvis nok biter til 3 mindre tepper.
 Dette er en 50-års quilt!! Jeg fant et bilde på Pinterest, og kopierte det uten noe mønster. Veldig røft satt sammen. Brukte store biter.  Blomstene er applikert med maskin. Det er tekst på noen stoffer, og noter.
 Ullvatt inni, quiltet i svirler.
 Denne quilten er et stort babyteppe.  Mønsteret ble kjøpt i Usa. Rå sømmer, skjært i biter og satt sammen igjen. Veldig morsom teknikk!! Brukte restestoffer.

Jeg hadde stemorsblomster  på trappa i høst. Denne stod fint til nesten 1. desember. Da tok kulda knekken på den!!
                   Høsten har vært fin, nå er det bare å glede seg til jul........
                                                        Anne Kari:-)

6 kommentarer:

STEINKJERRINGA sa...

Så heldig du var. Jeg har en håndsydd quilt med stjerner som ligger der som en topp. Mon tro den blir ferdig noen gang. De to nederste quiltene dine var nydelige i duse, gode farger.
Lykke til på konserten i kveld, for du skal vel dit?
God helg! Klem, Gudrun

Linda og Lynet sa...

For en skatt! Også så vakre farger! Tenker hun som startet arbeidet er glad det havnet i så gode hender:)

Ønsker deg ei fin førjulstid!

Linda

Kari sa...

Så morsomt å "arve" noe slikt!!! Og jeg tror jeg vet hvem som er den heldige mottageren av den flotte quilten :-)……
Nå er det ikke lenge til jeg kommer hjem og gleder meg veldig til litt førjulstid i Norge.
Klemz

Lise in Norway sa...

Så spennende Anne - Kari . Du syr som en reser tepper på tepper Utrolig dyktig

anitra sa...

Så fine quilter. Den du har arvet er jo helt fantastisk, og så fin 3D effekt i det.
:-)

Heidi sa...

Riktig en skatt du fikk tak i, og du fullfører som alltid. Nydelige de andre quiltene du viser fram også.
Ønsker deg en kjempekoselig jul!