tirsdag 16. juni 2009

Vega øyene























Jeg har hatt en hyggelig helg, og det fine med å ha besøk, er at da må en ut å være" turist". Utenfor Brønnøysund er det flere tusen øyer, og det finnes mange fantastiske plasser. Vi var noen som hadde en dag med en kjentmann fra Vega som viste oss rundt. Han har også tillatelse til å gå i land på et sted som ikke turister har lov til å ferdes. På mange øyer har folk igjennom tidene hatt ær-fugl som husdyr. Menneskene tilrettela reir-plasser og fuglene hekket der. Fuglene som lå på reir ble passet på ,og når de forlot reiret kunne kvinnene sanke litt dun fra hvert reir. Dunet ble foredlet, og ble til brukt til dyner og puter av en særdeles eksklusiv kvalitet. Edderduns dyner. Dette var en måte å tjene kjærkomne penger på. Vi var iland på et sted som det var mange såkaldte æ-hus, og jeg fant en ærfugl som fortsatt lå på reir. De andre jeg kikket inn i var allerede forlatt. Jeg har igjen vært igjennom Torghatten, dette utrolig store hullet som man kan lure på hvordan ble til!? Og ikke minst fikk min kjære se Himmelblå øya på kryss og tvers....




2 kommentarer:

Heidi sa...

Høres ut som dere har hatt en flott helg! Så fint at dere kommer til plasser som ikke er så tilgjengelige for turister. Ellers driver du fin turistreklame for Brønnøysund og omegn :)

Linda og Lynet sa...

Så fine bilder du har tatt! Føler meg heldig som har dette rett utafor veggen nesten. Dessverre vanskelig å få tid til å bruke det så mye som man burde.
Har hatt flott ferie med sol, varme og god mat. Da jeg kom hjem lå bokanbefalingen din og ventet -akkurat så bra som du sa! Har bladd gjennom den sikkert 15 ganger siden jeg åpnet den første gang i går kveld. Så utrolig fine bilder og farger. Klarer ikke bestemme meg for hvor jeg vil begynne:)

Takk for tipset!