søndag 11. juli 2010

Feriedager som lunter avgårde......


 Den mest intense feriejobbingen har stilnet...... Det er deilig!!  Det er tid til å kjenne på ferien, og å nyte den!!  Og ha tid til det jeg liker aller best........Det andre av  prosjektene mine som skulle gjøres ferdig var denne jakka!!  (Den hodeløse modellen er mellombarnet.)Jakka er strikket ovenfra og ned. Jeg begynte med 110 m. Strikket en vrangbord, 1r-1vr i 3 cm. Delte så arbeidet i 25-6-44-6-25m pluss 4m til å klippe i. Jeg har strikket  som vanlig raglan, men motsatt. La ut istedenfor å felle.
Det er denne  jakka som er inspirasjonskilden.  Jakka ble strikket til jeg antok at det var passe antall masker til mine mål. Regner antall m pr.10 cm.Delte den til bol og armer og strikket ferdig. Sydde med maskin i front og klippet opp til jakke.  Den er ganske passe til meg, den ble kanskje  litt trang,  eller så er jeg  litt for tjukk...Det  skal  forandres i løpet av høsten, og det er ikke på quiltekurs.......
 Garnet er Daletta, hentet på kistebunnen. Jeg kunne ikke dy meg, måtte legge inn noen gul/grønne striper. Knappene er forskjellige, gamle, plukket i et syskrin som min mormor har hatt.

 Er det noen som kjenner denne blomsten?? Jeg "stjal" en avlegger for 2 år siden. Ifjor blomstret den ikke, men iår derimot!! Intens cerise farge, blass grønne blader og stilk, litt lodden. Det skulle ikke forundre meg om det er "ugress." Men jeg liker den. Stilkfarge og fargen på blomsten er utrolig bra sammen!!
Fordi jeg ble  redd for at jeg skulle gå tom for håndarbeid, fikk jeg denne uimotsåelige pakken fra Katrine!!  Stoffene kjøpte jeg usett, fikk ikke åpnet bildene. Mønsteret som er papirsøm og applikasjon var midt i blinken...... Men det er ganske komplisert noe av det, så  jeg håper at jeg får det til!!  Denne dagen har vært en fin inne dag. Sisternen er full, og naturen har endelig fått regn......  Ha en deilig sommer-søndag......

12 kommentarer:

Unknown sa...

Du er en kløpper til å strikke, produserer det ene flotte plagget etter det andre :o) Jakken var superstilig!

Unknown sa...

Du er en kløpper til å strikke, produserer det ene flotte plagget etter det andre :o) Jakken var superstilig!

Kari sa...

Jakka ble kjempefin...så jo begynnelsen på den!! Hadde håpet å se dere en dag eller 2 denne uken, men så får jeg besøk i morgen fra Lillehammer..... Ringes!!!

Vibekes lille ullne sa...

Så tøff jakke! Og kjempefint med gul/grønne striper og at det er ensfarget nederst! Fortsatt god sommer! :)

Anonym sa...

Hei.Jakka kjempe fin.Du er kjempe flink.Kjenner ikke til den blomsten.Er bare blar til meg på den samme som du fikk til meg.Får se efter att jeg kommer tilbake fra hytta om det er komme blomster.Nydelig stoffer du har kjøpt deg.Kos deg masse på hytta videre å ha en riktig fin Sommer videre.Klem fra Bodil.

Anne (Moseplassen) sa...

nydelig jakke, og den stripen gjorde seg :)

Blomsten er fløyelstjærblom.
Den er toårig, det vil si at den det første året lager blader, det andre året blomstrer, og så dør den. Men. Den er ekstremt flittig til å så seg selv, så om du lar frøstanden stå på etter blomstring så får du maaaaaaaaaaaaaaaaaaaasse rosa blomster igjen om to år.

Bestemor Drillo sa...

Så flott jakke, stilig med de gulgrønne stripene! Nyt sommeren og ha det fint! Klem fra bestemor som er hjemom en liten tur!

Anita på Sømna sa...

Hei Quiltefia.
Du lager utrolig mye fint, jeg følger med deg ofte selv om jeg ikke kommer igang med min egen blogg,,,!! Ser du også syr på pappmaler (engelsk håndsøm)..Tips fra meg: i stedet for å tråkle (noe jeg synes er kjempekjedelig) kan du istedet bruke frysetape å sette fast stoffet med. Da er det også lettere å få stoffet pent i ksntene.Kan ligge i flere år(har prøvd)før det syes sammen, tøyet holdes nede etter at tapen er fjernet:))

Mette sa...

Sa koselig kommentar du la igjen pa bloggen min! Alltid moro a "treffe" nye bloggere.

Du er utrolig kreativ. Gleder meg til a lese mere i bloggen din!

Ha en fin helg.

Turid Holm Flaa sa...

Hei, er innom for å ønske deg en riktig god sommer videre. Skal titte mer inn til deg når reising og ferie har roet seg litt. Klem

Heidi sa...

Smart måte å strikke jakke på. Kan tenke meg det er en kjekk teknikk.

Miranne sa...

Kjempefin jakke - og så smart å strikke den vegen. Er i startgropa sjølv til eit liknande prosjekt, men strikkar fram og tilbake. Har fått ideen her:
http://koftanskofta.blogspot.com/

No skal eg kikke litt meir på bloggen din :o)