fredag 19. november 2010

Jeg velger meg alpefiol.......

 Jeg er veldig glad i blomster!! Det har jeg sikkert sagt før!! Jeg har ikke mange potteplanter, bare noen få som jeg ikke har klart å tørke ihjel...... Når det kommer til blomstrende potteplanter har jeg en helt klar favoritt,  nemlig Alpefiol, eller Cyclamen Persicum som den heter på latin. De er ikke fra Alpene, men Midt-østen og Hellas. Jeg har sett de vokse tett i tett ute i naturen ved Athen.  Spesiellt godt liker jeg de bitte små!! Nr. 1 er den hvite!! Jeg blir så glad når de dukker opp på den lokale blomsterbutikken. (Mester Grønn) Da bruker jeg disse som min lille uke bukett..... De lever ikke så lenge hos meg, men når en er ferdig, kjøper jeg en ny.  Jeg liker de som er store også,  nå har jeg denne frynsete rosa. Det er nok noe jeg gjør galt, fordi bladene blir gule, selvom de vannes fra skålen.
 En rosa på spisebordet, en hvit på kjøkkenøya, og en julerød (obs!! litt tidlig) på bordet ved vinduet.                 De virkelig gleder meg!!
 I tillegg til blomster er garn også en ting som gleder meg!!  En kollega dro fram et strikketøy som fasinerte veldig. Strikketøyet, et sjal var fint, men det var dette garnet fra Du store Alpakka-Faerytale som gjorde at jeg sporet opp nærmeste forhandler og skaffet meg noen nøster.... I disse julegavetider kan jeg ikke si hva det skal bli.....men se på strukturen, det er deilig og bløtt...... Jeg ble faktisk litt skuffet over fargene. De er litt "butte", eller litt for mettet i uttrykket..... Vanskelig å forklare. De fargene som er melerte er finere. Men strukturen og bløtheten-wow!!
 Noe annet som er på pinnene mine, i parallellstrikking er dette, (hemmelig) i Opal. 625 Winterbild. Kjøpt på Mauds garn i Strøget-Oslo.  Jeg liker når jeg får "gratis" mønsterstrikk, og det driver meg videre..... Blir nok ferdig til jul!!
 Og den tredje gleden min er stoffene mine. Her har 2 av de stoffene jeg kjøpte hos Katrine sist, blitt til 4 nye strikkebagger. De har blitt veldig populære blant venninner som strikker.  Det er veldig hyggelig at de blir verdsatt,  og jeg har som et lite mål, at kanskje kan jeg ha en liten Epla-butikk etterhvert....
Jeg sier som det står i den gamle sangen fra folkeskolen: Har du en hobby som du har blitt glad i da trenger du ikke å kjede deg mer, for da har du alltid no morro å gjøre, og har du først en får du sikkert fler....... Fin fredag!!

8 kommentarer:

Ati sa...

Jeg liker jo alt du har lagt ut på bloggen din, akkurat nå! Cyclamen ( nydelig), garn og strikkevesker, alt er finfin !!

Anita Tørmoen sa...

Helt enig at de er flotte planter:) Garnet du viser har jeg selv også blitt begeistret for. Mykt, varmt og resultatet blir fint.

Anonym sa...

Hei.Enig en ting som er sant har aldig kjedet meg så lenge jeg har håndarbeid.Har kunne tengt meg at døgnet var lengere har så mye jeg kunne tengt meg å prøvd.Nydelige blomster.Har fårstått at du er glad i blomster.Nydelig glede det.Så mye fint du holder på med.Nydelig.Kjempe fine strikkevesker.Ønsker deg en riktig trivelig helg.Klem fra Bodil.

Vibekes lille ullne sa...

Jeg har liksom oversett Alpefiolen litt jeg, helt til jeg fikk en av deg! Den blomsret kjempelenge og var veldig takknemlig å ha. Tror jeg skal kjøpe en ny i morgen.

Snakker om effektivitet, så mye du har fått gjort! Strømpene blir så morsomme i det garnet. Jeg skal snart begynne på grå, ikke like morsomt. Strikket skjerf til moren min til jul i fjor av Faerytale. Deilig garn, men litt trått og kantete og strikke av synes jeg.

Flotte strikkebager, skjønner godt at de er populære. Skal se om jeg får laget en til jeg også etterhvert.

God helg også snakkes vi snart! :)

Ruth sa...

Så fine blomster du har kjøpt deg. Jeg har oljefyring,så mine blomster blir heller ikke så "gamle" derfor har jeg mest grønne planter, og syv orkedèr, de liker varmen ser det ut som. De har blomstret i flere mnd. utrolig nok. Nydelig garn også, blir spennende å se hva du har tenkt å strikke av det. Idag har Ati vært her og quiltet ett stort teppe til meg, tør ikke begynne på det selv. har sydd to, hemmelig hyss.Det andre blir quiltet i helgen.
Ha en fin helg. Klem Ruth.

Kari sa...

Alpefiolen er nydelig, men til jul MÅ jeg likom ha julestjernen jeg....
Strikket et sjal halvferdig i Fearytale, synes det er "hardt"...fikk mye bedre resultat (og mykere) med Rowans Kidsilk mohair.
Teppet jeg strikker nå er i Alpacka fra Rauma, også et utrolig lett garn (iallefall når jeg strikker på store pinner).
Men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan du får tid til å gjøre alt du gjør. Så mye lekkert..... Kan hende jeg "booker" meg inn noen dager og spionerer :-). klem

Marit sa...

Så mye deilig strikketøy du har på gang! Strikkeveskene er en kjempefin gaveide ; )
Du pynter så nydelig med blomster, veldig inspirerende. Her i huset får ikke blomstene stå i fred for katten, så jeg får nøye meg med bildene dine...

merete sa...

Merker at jeg har tittet litt langt etter liberty-stoffer i det siste, - mappene ble fine!

Artig at du tenker på å skrive litt i juletiden. Gleder meg til å komme på besøk her da også!