torsdag 24. november 2011

Amish-land.......

Når en quilter drar på ferie til Usa, er det selvfølgelig stas når man finner quiltebutikker!!   Det jeg ikke visste var at det faktisk bor en stor gruppe Amish-folk i Sarasota. Noen bor der hele året, men mange kommer for å bo der om "vinteren". Det har jeg ikke trøbbel med å skjønne at de vil!!
Så stor var min glede og hårene virkelig reiste seg på kroppen min dag jeg gikk inn i en ganske stor quiltebutikk og oppdaget disse 3 damene sittende rundt denne oppspente quilten og de quiltet for hånd!!
 Jeg gikk ganske målbevist frem og sa høyt og tydelig:   Hello, I´m a quilter from Norway!!  Damene kikket på meg!!: Realy!!  Jeg fikk uttrykt min begeistring,  og fikk også lov til å ta bilde a dem!!
 Så dette var et sterkt øyeblikk for meg!!  Quilten de sydde på??  Maskinbroderte sommerfugler!?
Dette mesterverket hang sentralt plassert!!  De hadde også mange ferdigsydde quilter hengende for salg.
 De hadde bra utvalg av stoffer og det ble en hyggelig handel!!
 Min venninne handler  også hver uke fra grønnsaksmarkedet her, så jeg fikk yppelig mulighet til å virkelig se at det i 2011 går folk rundt i klær som kunne vært brukt for 100 år siden!!  Jeg har hatt et ønske om å få oppleve å se dette, men jeg trodde ikke jeg ville finne det her hvor jeg har vært nå!!
Små deilige mango!!
Det er mange forskjellige gresskar å velge mellom!!
                      Små paprikaer!!
  
Og en ung kvinne i den karakterristiske klesdrakten!! Hun har riktignok moderne joggesko!!
Jeg har nå kommet tilbake til heimen min!! Det var en overgang å kjenne den kalde novemberlufta! Men alt har som kjent en ende. Jeg har fortsatt noen bilder jeg skal vise, men det blir senere!! Nå må kroppen stilles tilbake i vår rytme og juleforberedelsene kan starte.Jeg har fortsatt noen uker fri, og det er straks helg igjen!!  Ha det fint!! AnneK:-)

5 kommentarer:

Kari sa...

Så morsomt - ante heller ikke at Amish folket bodde i Sarasota..... Det var nok en stor opplevelse.
Kanskje "juleangsten" uteblir i år når du er fresh tilbake fra ferie og har fri til jul.
Her ryddes, kastes, gis bort og selges det unna. Jeg blir "syk" av alle TING som man tar vare på. Nå er det bare det viktigste som skal med hjem!! Heretter er mottoet "Less is more" :-)

Unknown sa...

Kjempespennende! Tenk at det finnes dem som lever slik i våre dager. Jeg ønsker meg en tur til quiltelandet :o)

Marit sa...

Spennende kontraster, mye å oppleve! Quiltebutikk, kiropraktor og fersk frukt og grønnsaker. En kommer langt med det...
; )

STEINKJERRINGA sa...

Æ vil også dit. Nu med en gang! God helg og klem!

Vibekes lille ullne sa...

Det høres ut som dere har hatt en fantastisk tur og spennende med Amish-besøk!

Tror jeg er ledig de fleste formiddager neste uke, bortsett fra tirsdag og jeg vil veldig gjerne ha besøk! :) :) Bare si fra hvilken dag som passer best for deg.