søndag 13. desember 2009

Julestemning og tradisjoner....

-Julestemningen er iferd med å komme krypende.... Det har kanskje med å gjøre at jeg tror jeg kommer i mål iår også!! Lettelsen over at en del julegaver er landa, og at jeg og min bedre halvdel har kommet til enighet i noen sentrale punkt. (Neida, vi har ikke vært uvenner.) Selv om jeg forsøker å lage revolusjon, ved å ville ha juletreet inn i hus noen dager før jul. Feks.4 søndag i advent, altså om en uke!? Begrunnelsen er at vi skal på juleturnee i år. Men det er ikke positiv respons å få. Hva vil barna si?? (Jeg så idag med mine egne øyne at eldstemann allerede har juletre i stua, fordi hun skal hjem! til jul...) Men her i familien tøyser vi ikke med tradisjonene.....
- Angående juletradisjoner, har jeg akkurat kommet hjem fra den årlige "Vi synger julen inn" i min lokale kirke. Der er rekkefølgen i programmet akkurat den samme år etter år. Skolekorpset først, passe sjarmerende og litt flinkere enn ifjor. To mannskor med snittalder på 70, med skjelvende stemmer, men absolutt med glimt i øyet. Blandakoret med 30 damer og 4 menn, gospelkoret som har 4 sangere og musikken på kassettspiller. Strykeorkesteret som aldri blir bedre, men akk så søte... "Ungdomskorpset" som rosinen i pølsa, og selvfølgelig, Deilig er jorden til slutt. Naboer og kjentfolk treffes og er skjønt enige om at dette var den fineste julekonserten på mange år.... Da kommer julefølelsene krypende på en som stadig lider av tradisjonell "juleangst".

5 kommentarer:

Heidi sa...

Synes det er en god ide å få juletreet tidlig i hus! Skulle gjerne gjort det samme, men med katter i huset utsetter vi det så lenge som mulig. Er veldig spent på om de raider glitter og kuler i år.

STEINKJERRINGA sa...

Juletreet mitt er allerede i hus, men det er slett ikke pyntet, for det ligger på kvisten i en eske og er ikke et sånt tre som jeg har lyst på. Jeg hoster og harker til både juletre, julestjerne og svibel, så da er det litt greit å jugle til et ferdigkjøpt. Jeg har selv sunget jula inn i KORalen, som jeg er med i (fire damer + pianist) og etterpå var jeg i kirken og hørte på musikkforeningen med 10 år gammel solist. Vakkert, vakkert! Nei, nå skal jeg jammen pynte i et vindu!!

Anonym sa...

Hei.Hær i huset skal treet inn Lillejuleaften har min bedre halvdel bestemt.Skal være slik som han er vant til..Bodde sammen med mor til han ble 30...Så hær skal alt være helst mest likt som mor hadde.Men vi drar jo på hytta lillejulleaften så da blir treet liggende oppe i skiboksen opp dit.Var i dag fast traddisjon i skogen oss å tok ut tree.Bruker å sette merk i så vi finner det igjen.Ønsker deg en riktig fin førjulstid videre.Klem fra Bodil..

Bestemor Drillo sa...

For en koselig kveld du har hatt!
Det er dette somer jul! Forventning og glede, kanskje ikke for alle, vi må vel innse det!
Ha en fin førjulskveld! Klem!

Turid Holm Flaa sa...

Høres godt ut og sitte å høre på musikk. Så fin julestemning du har i bloggen din. Koselig.

Takk for hyggelig hilsen hos meg. Stor klem fra Turid