fredag 17. april 2009

Gjerne gresk!!

- Noe av det beste jeg vet er gresk mat!? Innimellom får jeg akutt lyst på det. Ganske ofte synes jeg folk sier at gresk mat er kjedelig. Jeg er ganske uenig. Det henger nok sammen med at vi i en periode bodde der og har mange gode minner, både matopplevelser og andre ting vi opplevde der. En veldig god periode av livene våre. Da vi bodde der laget jeg ikke gresk mat hjemme, den spiste vi på tavernaer, hvor vi nå enn var. Men jeg begynte med det etterpå. Bruker kokebok, og lager noen retter som pleier å slå godt ann!! Det er ganske greit å servere hvis man skal ha mange gjester. Mye kan gjøres klart på forhånd. Siden jeg skal være vekk en stund, er det litt intens sosial omgang med venner og det er særdeles hyggelig!! Så da fant jeg ut at gresk er tingen i kveld....Så får vi se om det blir vellykket!!
Greske kjøttboller: 500g kjøttdeig eller karbonade
3/4 dl strøkavring +1/2 dl vann-blandes
1 løk-jeg rasper den på rivjern, evt hakkes fint
1 hvitløksfedd , eller 1/2 hvitløk uten fedd- finhakkes
1 ts salt
1/2 ts pepper
1/2 ts paprikapulver
1/2 ts oregano
1 egg
Jeg blander alt, og lager små kjøttboller og steker dem.
En boks tomater med hvitløk og basilikum, evt 2-3 ss rødvin i en liten ildfast form. Så legger jeg kjøttbollene oppi der ettersom de blir stekt, inn i ovnen på 180grader, ca 20 min.
Serveres med poteter i båter, tsatziki, gresk salat..... eller serveres til spaghetti.

Alle gode tavernaer har selvfølgelig en katt........

1 kommentar:

Kari sa...

Yummy!!! Ser godt ut, fikk lyst til å lage kjøttboller jeg også.... men har vondt i halsen i dag og ingen matlyst og dermed ingen lyst til å lage mat!! Det har vært litt for varmt et par dager, overopphetet ute og så inn i air-con er ikke noen god kombinasjon for såre halser.... Drikker varm te, og c-vitaminer og holder meg inne i dag....