mandag 2. juli 2012

1-2-3 bra ting!!

1.   Feriedagene går sin deilige gang. Veldig variert vær, men heldigvis skinner sola innimellom og da nyter vi den i fulle dra.  Helgen som var ble hytta fylt av gamle venner og det var veldig hyggelig.......I den annledning bakte jeg denne utrolig deilige gulrotkaka.  Den har jeg funnet i  Lise Finckenhagens, Fredag hele uka.  Bra kokebok!!
Så skal du ha gjester eller har lyst på en god kake i sommeren, her kommer oppskriften!!
SAFTIG GULROTKAKE.
3 egg
100g bruntsukker
70g sukker
120g hvetemel
1ts bakepulver
1ts vaniljesukker
1ts malt kanel
1ts kardemomme
1ts malt ingefær
1/2ts malt allehånde eller nellik
1dl smeltet smør
5dl revne gulrøtter
100g grovhakkede valnøtter eller pekannøtter
GLASUR
150g kremost naturell
100g smør, romtemperert
1ss finrevet sitronskall
300g melis
saften av 1/2 sitron

Jeg brukte en liten langpanne, men oppskriften sier en rund kakeform 22-24 cm. Kle bunnen med bakepapir. Smør sidene. Sett stekeovnen på 175grader.
Visp egg og sukker til eggedosis. Bland og sikt det tørre og vend det inn i eggedosisen. Rør inn smør, gulrøtter og nøtter. Hell røren i formen og stek kaken i 30- 40min. Eller pass på, hvordan komfyren din virker.  Avkjøl kaken på rist.
Rør sammen ost, smør og sitronskall. Bland inn melis og sitronsaft.  Jeg brukte en liten langpanne, og kaka ble ble ganske flat så jeg smurte all glasuren på toppen. Du kan evt dele en rund kake og ha noe av glasuren inni.
Kaka ble faktisk enda bedre etter et par dager i kjøleskapet. Bunnen er også fin å fryse!! Legg glasuren på før den skal spises!!
Hyggelige venner på båttur!!
2.   Sommerlig jordbær drink......
Det er kanskje ikke helt politisk korrekt å legge ut alkoholholdig drikke. Jeg er ikke spesielt drikkfeldig så dette er altså ikke hverdagsdrikke!!:-)
 Om sommeren synes jeg det er godt med noe annet enn et glass rødvin....
Så hvis du tar: 16 jordbær
2ss sukker, bærene og sukkeret kjørte jeg sammen med en stavmikser. 
4 isbiter i bunnen av glasset, en slump god gin i hvert glass. 
Saften av 1 lime, halvparten i hvert glass.
Fordel jordbærmassen over de 2 glassene. 
Topp med tonic!!  Prøv å ikke drikke det opp med en gang.......


3. Og siden sist har jeg strikket denne genseren!! Álafosslopi. Det tykkeste av islandsgarnet jeg kjøpte på Island. Det var mønstert som påvirket valg av garn. Det gikk veldig fort å strikke bolen og armene, men tungt å strikke mønsteret. Dessuten er denne genseren utrolig tykk.....Eneste avvik fra mønsteret er halsen. Den strikket jeg med splitt og litt lengre enn på mønsteret.  4 dager på en genser er nærmest personlig rekord, dog med litt såre armer...... Mønsteret er funnet i boka Lopi 30. Jeg er igrunnen glad for at resten av Islandsgarnet er tynnere!!


Vannlilje fra tjernet på Jomfruland.......Ha en fin uke!!  AnneK:-)

6 kommentarer:

Tilonino sa...

Åååå her var det mye godt og fint.
Heldige dere som ser sola innimellom.... den er ganske så fraværende på disse kanter.
Du er en reser med strikkepinnen altså. Nydelig genser den blir god og varm til høsten/vinteren.
Fortsatt fin ferie til deg fra meg
Tine

Trines hobby sa...

Å dette såg godt ut! både på fat og i glass.... kanskje jeg skal prøve dette i sommer? genseren din ble flott, det blir nok snart bruk for tykke klær igjen:)

ANNEPÅLANDET sa...

Ingenting er som ferie i Norge - når sola skinner... Når det regner, er det jo kjekt å ha strikk og søm som hobby!

Så mye fint du har lagd i det siste! Både jakka og genseren ser så spennende ut. Jeg fikk plategarn av en "strikkekollega", og planlegger en jakke. Har aldri strikket med det før, så det blir spennende.

Jeg elsker gulrotkake - den oppskriften må jeg prøve!

Fortsatt god ferie!

Heidi sa...

Gulrotkake er deilig! Og så lun og fin genser du har strikket deg. Likte godt halsen - deilig på kjølige sommerkvelder.
Kos deg videre på hytta :)

strikkepiken sa...

Gullerotkake og vannliljer er begge klare favoritter her i huset! <3

Unknown sa...

Det var mange fine ting :) Flott genser! Har også en sånn skikkelig islender på ønskelista.