søndag 2. desember 2012

Adventstid.......igjen??

 Plutselig var det tid for å få denne karen hengt opp på veggen!!  I år blir han kun pynt, ikke kalender som han har vært de to siste årene.  Barna er store, og skal de ha kalender må de fikse den selv.
 Jeg har vært på en ukes jobbreise.  Selvfølgelig godt rustet med håndarbeid.  Jeg drar ingen steder uten å være klar for kvelder med tid til forming.  Denne lille brikken er ganske lik en jeg akkurat har sydd. Den skal helst bli ferdig til quiltemøte på onsdag i Tåsen QL.
 Sarah Lund gensern min var med. Jeg fikk flere gode innspill!! Tusen takk!  Og jeg har klart å komme frem til noe ganske likt orginalen. Uten mønster, men ved hjelp av målbånd, masketall og gammel strikkekunnskap.
"Lett"- strikk sjalet er  alltid med hvis det skal strikkes i pauser og bil. Bare rett, men etterhvert skal det strikkes litt mønster.

 Genseren  er nesten ferdig!  Må rekke opp halsen for å gjøre den litt strammere.  Men været har vært så fint her i Oslo idag så jeg så mitt snitt å få tatt bilder med mellombarnet som modell.....
 Julesangene har kommet fram på pianoet. Det er ikke jeg som spiller, men min kjære:-)

 Trekantquilt til venninne som fylte 50 i oktober. Endelig ferdig! Fikk tatt bilder i vintersola, men fargene er en smule feil.  Mottakeren er musiker og tekstforfatter. Derfor er det stoffer med tekst, bokstaver og noter. Alt er holdt i gråtoner. Bakstykker er tynn indisk bomull, kjøpt i England da jeg var der i vår.
 Quiltet på ramma mi. Lukkekanten er brun. Jeg jobba litt for å finne riktig lukkekant. Nå gjenstår å setter på en hyggelig merkelapp og en omgang i vaskemaskinen.  Teppet er tenkt som et slags slumreteppe.
Ønsket om en rolig og harmonisk førjulstid er selvfølgelig til stede..... Men juleangsten ligger å lurer. Sånn er det hvert år. Men jul blir det jo uansett hvor mye jeg kaver på forhånd.....
I allefall, håper du får en koselig adventstid og ikke masse stress!!  AnneK:-)

13 kommentarer:

Teje Karjalainen sa...

Hi Anne, good first advent and no stress! I tried this time Finnish translation but it was as fun as English. Your tomte/tonttu is wonderful and how lovely memories it must bring by being a calender!
I admire your knitting and wish I could have much more time.
Have a wonderful December! x Teje

Heidi sa...

Så mye fint du viser fram! Du har som vanlig masse spennende på gang. Sarah Lund-genseren din blir kjempefin.
Håper også på en adventstid uten stress, men dessverre tror jeg ikke jeg slipper unna førjulskavet i år heller. Skulle gjerne ha begynt med gaver og annet mye tidligere ...

ANNEPÅLANDET sa...

Så fine quilter du har laget!
Og stjernegenseren ble veldig fin. Blått og hvitt er en effektfull kombinasjon.
Nå er det minus fjorten her og hunden og jeg må ut på tur. Kaldt, men vi slipper ikke unna. Vi venner oss vel til kulda etterhvert.
Ha en riktig fin uke!

STEINKJERRINGA sa...

Julesanger på pianoet her også, og her er det jeg som spiller.. Jeg er ikke særlig flink, men notene har jeg kunnet siden jeg var 9 år, så da får jeg det til på min måte. For en aktivitet med håndarbeid. Her har det vært stille ei stund, men jeg har stadig noe på gang. Teppene er kjempefine og genseren likeså. Jeg planlegger å finne frem juleduken anno Stavanger 1988. Den må bare bli ferdig snart.. Ønsker deg fine adventsdager. Her er det mørketid og i dag fikk vi litt snø.
Klem, Gudrun

Chase sa...

Hi Anne, You have been so busy! I really love your new knitting project and the quilt you made for your friend, so beautiful. I am just starting to knit my first project is a scarf. Made many mistakes, but is having great time~ Happy Holidays to you~ xChase

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Unknown sa...

Så mye fint! Og kjekt med forskjellig håndarbeid til forskjellige sammenhenger, det er jeg også helt avhengig av. Her er julesangene og ukulelen kommet frem - men bare når jeg er alene hjemme :D Slapp av så godt du kan - med mindre du skal feire jul inni skuffene, er det helt unødvendig å vaske der, som en venninne skrev til meg :)

Ingrid Tunheim sa...

Sara Lund genseren ser kjempefin ut...hvilket garn bruker du? Jeg skal også prøve meg på den og lurte på om jeg skal bruke Alfa og pinne 7. Originalen ser ut som den er strikket med store pinner.

Mette sa...

Ja, du er kreativ som vanlig! Genseren ble kjempefin. Sa flink du er som kan finne ut av slikt selv. Der er ikke jeg. Men med oppskrift gar det som regel. Skal allikevel bli ferdig med endel andre prosjekter forst!

Unknown sa...

Som alltid; mange flotte håndarbeid på gang! Du er flink ;-

Håper juleangsten forsvinner raskt, det er ikke slik adventstiden skal være. Da skal det være kos.

Takk for hilsen. Ja, jeg tar som vanlig pause fra vinteren. Denne gangen blir det en lang pause og jeg håper den blir deilig. Vil blogge litt, men ikke mye. Desto mer når jeg kommer hjem¨.

Ønsker deg en fin adventstid!

Kjersti sa...

Hei.
Mye fint på bloggen din. Legger meg som følger og følger deg på min blogg.
Fin advents tid til deg :-)

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.