søndag 14. november 2010

Et nytt hjelpemiddel.....

 Jeg viste basen for bordløperen min i forrige innlegg.  Nå er jeg godt igang med å applikere. Da jeg var på stoffjakt hos Katrine, viste hun meg et nytt hjelpemiddel hun mente var helt supert for meg. Jeg har stadig noen   applikasjons og papirsømsarbeider liggende. Vanligvis bruker jeg frysepapir på retten av stoffet. Jeg tegner  formen, klipper ut papiret, stryker på retten og bretter under. Med papp-former, har jeg tråklet  stoffet  fast. Jeg vet noen bruker binders, men det har ikke jeg fått til. 
                        Nå var det kommet en ny lim-stift!!Selvfølgelig måtte jeg prøve den.!!
 Limet skal rett på pappen,  og så  brette stoffet på plass. Nå viser  det seg at limet tørker veldig fort!! Så man må ta lim på et lite parti av gangen.
                                                          Lim på en side, brett!!
                                                        Lim på andre siden, brett og klar til å sy.
 Det som er  dumt  når man syr pappen inn i arbeidet, er at den må ut igjen!!   Det betyr at man må klippe hull på baksiden og fiske pappen ut.
Jeg hadde ikke god-saksen for hånden så hullet ble litt styggere enn det egentlig trenger å bli. Hvis stoffene er tykke må man klippe dem vekk, men disse Liberty stoffene er så tynne at jag bare lar det være, eventuelt nester sprekken sammen.
Her er vår levende lokale vekkeklokke, som ikke bryr seg om at det er søndag!!  Heia Follo!! Måtte de rosa vinne.........:-)

8 kommentarer:

tilonino sa...

Så lurt:)ser flott ut, gleder meg tilmåse den ferdig.
Men henger ikke pappen fast i stoffet når du tar den ut på baksiden ?

Ida sa...

Den blir veldig veldig fin:)

Unknown sa...

Hei! Hørtes veldig smart ut med denne limpennen, den må da smare mye jobb... :O)

Flott vekkeklokken du har..., skulle vært mulig å stilt den til det tidspunktet man ønslet... :O))

Ønsker deg en flott uke!

Unknown sa...

Jeg mener ønsket.... :O))

9na sa...

Smart med limstift! Jeg har tråklet før og det tar lang tid. Takk for tipset vedr mitt hekleteppe.

Turid Holm Flaa sa...

Hei, så koselig arbeid. Hadde vært hyggelig om du kunne ta et minikurs en dag. Har fått så mye fint stoff og kunne tenke meg å lage et lappeteppe :-)

Fotografering nå, ja det er ikke så lett. Fotograferte klokka 9 i dag morges, ikke så lett og ser jo at bildene ikke ble helt skarpe. Men nekter å bruke blitz.

Ønsker deg en riktig fin kveld. Turid

Anonym sa...

Hei.Det var lurt.Har brukt å sydd åver bak.Lenge siden jeg har prøvd det nå.Liker å bruke symaskin.Kjempe nydelig vekkerklokke.Ønsker deg en riktig fin uke videre.Klem fra Bodil.

Bestemor Drillo sa...

Det ser så enkelt ut! Sikkert et fint hjelpemiddel!
Den vekkerklokka ha jeg maken til!
Lurer på om den har skrudd seg tilbake???
Klem til deg og kos deg med håndsøm som jeg ikke er så glad i!!