søndag 29. april 2012

Dyrebare vårdager.......




Jeg nyter denne tiden på året. For meg er våren den fineste årstiden.  Med stadig lysere kvelder og lovnad om sommer om ikke veldig lenge. Denne tiden er alltid hektisk og det virker som det er dobbelt så mye som skal skje nå enn ellers i året.
På formingsfronten er det ikke mye ferdig  å vise. Jeg fikk ønske om strikkebagger fra kollegaer, og det er hyggelig når noen har lyst til å kjøpe de tingene jeg lager!!


Idag ble jeg invitert på kurs!!  Makron kurs hos en fransk konditor!!  Jeg har prøvd å lage makroner selv hjemme en gang, men det var usedvanlig lite vellykket........


Det er fult mulig å lage disse kakene selv, men det er baking på høyt nivå. Å få kakene jevne i størrelsen, krever LANG trening.

Vi skeier ut med denne baksen her hjemme  innimellom, fordi konditorbarnet vet at mor liker disse søte godbitene!! 

Og få smeten opp i spruteposen var en utfordring. Jeg hadde mandelmasse langt oppover armene!?
Her er jeg iferd med å lukke makonene.
 Vi var 5 på kurs, og fikk hver vår farge og forskjellig fyll. Det ble et lite hav av makroner, og vi fikk dele alt og ta med hjem. Så nå har jeg masse godsaker i fryseren.
 Våre amatør makroner ble ikke så fine som de profesjonelle, men de smaker like godt!!
 Makronene fikk proff innpakning og ble utstilt til fotografering.
Høye på sukker gikk vi glade ut i vårsola!!  Anbefales!!  Sebastian Bruno er stedet!!

 Idag hadde Tåsen Quiltelag sy-sammen dag for "Tepper som varmer". Jeg prioriterte makronene, men  har sydd denne toppen. Batikk stoffer bruker jeg veldig sjelden, men det ble en  fargerik og fin topp.
På pinnene har jeg en ny Shellseeker..... Her i sort og korall.  Det sorte garnet er Lerke fra Dale,  korall fargen er i Duo, tilsvarende blanding som i Lerke, men fra Sandnes.
 Nå har jeg strikketøy for en stund fremover. 
I en hage i nabolaget fant jeg disse bittesmå tulipanene!! Jeg gjetter at de kommer fra gamle løk, med liten kraft!? Så søte var de at jeg måtte ta bilder av dem........Ha en fin helg!! Min varer helt til tirsdag kveld, og det ser jeg veldig frem til........ Nyt våren!!   AnneK:-)

9 kommentarer:

ANNEPÅLANDET sa...

For noen fine makroner - det ser veldig vanskelig ut! Jeg har også vært på kurs med Sebastien - te- og sjokoladekurs. De har den fineste butikken i hele byen, tror jeg nesten. Ha en fin og kreativ uke! Fin quiltetopp!

Teje Karjalainen sa...

Hi Anne! Looks delicious and fun! Your new quilt top is beautiful! I just those colours and the fabric blowing in the wind! And new jumper coming up - I wish I had more time for knitting. I just bought yarn for a jacket!
Wishes from Finland! x Teje

Unknown sa...

Så spennende med makronkurs! Jeg har endelig funnet en god kakebok for de av oss som "ikke tåler mat", og der er det noe makronliknende som skal testes, tenker jeg :) Og den toppen var lekker! Skulle nesten blitt en kjole eller et skjerf :)

anitra sa...

Hei, så mye godt, både til spising og for øyet. Selv fikk jeg akkurat kokeboka til Manuela, og der er det og oppskrift på makroner. Tror aldri jeg har smakt det. Må nok prøves, men først etter konf. Ha en fortsatt fin "helg".

Tilonino sa...

Hei hei
Her var mye fint :) Herlige makroner og fin teppetopp. Og så en ny genser da.... du er så rask du med pinnene.... jeg er enda ikke ferdig jeg med min.... men jeg har strikket bittelitt i helgen da.
Denne langhelgen gikk litt for fort på slutten.... jobb i morgen.
Fin uke til deg fra meg :)
Tine

Tilonino sa...

Hehe, 4 puter og sette sammen :) Jo jeg kan jo late som om jeg lager 4 puter og så overraske meg selv med å sy de sammen til en quilt :)
stort smil herfra :)

Tilonino sa...

Så lurt med auksjon. Fortell mer om en det engang. Det var en god ide som jeg kanskje kan ta med til mitt /mine quiltelag :) tine

Lappeline ♥ sa...

Mye fint her hos deg....flott teppe og deilige makroner.....flotte farger på genseren din ....går frem med min også

Ha en fin helg

klem til deg

Marit sa...

Så mye lekkert, og for noen fristelser! Makronene ser helt himmelske ut! Batikktoppen er helt nydelig i glade farger. Nå ønsker vi oss bare mer lyse vårkvelder... som kan fylles med kjekke aktiviteter.