tirsdag 21. juni 2011

Å finne det rette garnet.......

 Jeg er ikke en person som bruker så mye sjal. Jeg liker skjerf. Men å strikke sjal tiltrekker meg. Vibeke er er racer i vakre sjal!!  Og det er mye vakkert å finne på Ravelry. McCafferty fanget min oppmerksomhet. Det ville jeg strikke. Selvfølgelig akkurat da!!  Men så var det garnet. I oppskriften står det ikke antall g eller nøster som vi er vant med. Det står i antall yards eller meter. Jeg har en del garn på lur , men ikke så mange like meter. Det første jeg prøvde på var Shetland fra Malsen og Mor. Jeg la opp og begynte, men det var ikke akkurat den "følelsen" det garnet gir jeg var ute etter. Jeg liker det garnet veldig godt men ikke til mitt sjal.  Jeg måtte dykke ned i lageret igjen.

 Fant 1 nøste Fame Trend-420meter. Jeg viste hvor jeg kan få tak i mer også. Startet. Ikke riktig "følelsen "her heller. Dessuten ville det blitt i overkant spraglete.
 Så strikket jeg litt videre på det jeg egentlig holder på med.  Lette litt på nett, og fant ut at Kauni, har et lace garn. Dvs et en tråds tynt garn som passer til sjal og kunststrikk!! Da måtte jeg be eldstebarnet pent om å gjøre et æred for mor. Så 800m garn til 79,- det vil jeg kalle et bra kjøp. Så nå er jeg fornøyd så langt!! Dette er ikke så spraglete og jeg har råd til ikke å bli ferdig hvis det viser seg å være riktig denne gangen heller.......



 Gledens dag i familien igår!! Konditor-spira er ikke lenger bare spire, men etter skole og lærlingplanen, ferdig utdannet konditor med svenneprøve. Svenneprøven ble behørig spist av familie og venner.  Alle er glade og lettet ikke minst kandidaten selv!! Jeg har en viss kjennskap til svenneprøver, dog ikke i samme fag. Og jeg kjenner ingen som har laget et nytt og forsåvidt ukjent produkt for første gang på svenneprøven-med glans....... Ungdommelig overmot, spør noen mor!!
Så kakepynten flyter i et fat,  roser tar vi vare på til de vissner....... Fortsatt fin uke, mens vi venter på ferie.........AnneK:-)

6 kommentarer:

Kari sa...

Å - gratulerer så MASSE til minstbarnet, flott gjort!!! Og garnet du har valgt ser fint ut, ser ut som om hele sjalet blir et lett fnugg!!
Klar for morgenturen min igjen - i går fant jeg masse mark-jordbær!!
Klem

Moan sa...

Gratulere masse med "svennen"!
Håper sjalet blir vellykket :-)

Anita Tørmoen sa...

Gratulerer til svennebrev-innehaveren:) Nå ser det ut som du har truffet blink med garnet til sjalet ditt:)

anitra sa...

Gratulerer så mye til/med "minsten" fra oss. Tipper det blir ennå mye mer godis på dere nå, eller er det kanskje nå det er slutt? ;0) Gleder meg til å se sjalet ferdig! Jeg er snart ferig med mine kontstrikk pulsvarmere som jeg har holdt på med siden påske. Ikke alle som er like raske som deg nei. Ha en super uke. :0)

STEINKJERRINGA sa...

Tålmodighetsprøve kalles det! Jeg fikk så lyst til å smake av det nest siste bildet, jeg formelig kjenner dråpene sildre ned gjennom halsen. Deilig med en konditor i familien. I morgen er det feeeeeeriiiiiieeeee!

Gudveig HN sa...

Gratulerer! Flott å ha svennebrevet vel i havn :-)