onsdag 22. juni 2011

Ikke akkurat Grethe Roede......

Igjen inspirert av andre bloggere, denne gangen amerikanske. Jeg fant en oppskrift jeg måtte prøve!!  Jeg er på "vannvogna" og skal egentlig ikke spise slik mat, men jeg har familie som stiller opp som smakskonsulenter.
 Jeg har lest oppskriftene i bloggene, men da jeg ikke fant ut hvor mye  2 ouncer veier eller hvor mye er 1 stick butter??  Jeg laget min egen oppskrift, da vet jeg hva som er i, mht kalorier.  Hvis du vil prøve er det som følger:  250 g fullkornshvetemel. Det har litt mer farge enn vanlig hvetemel.                                                          150 g hvetemel, eller 400g hvetemel hvis du ikke har fullkornshvetemel.
                                             60g sukker
                                            1/2 ts salt
                                            1 pose tørrgjær
                                            80g usaltet smør(det var det jeg hadde)
                                             2 1/2 dl lettmelk
                                             1 egg                
Bland det tørre, smelt smøret og varm melken fingervarm. Jeg slapp egget oppi denne blandingen.
Dette gikk noen minutter i kjøkkenmaskinen. Så hadde jeg oppi 50 g hvetemel til.  Da ble deigen veldig passe.
Så stod den til heving  i 1 time.

 Så kjevlet jeg ut hele deigen på melet benk.  Et slags rektangel. Ganske tynt.
 Så blandet jeg 75g usaltet smør, 100 g melis og ganske mye kanel. ca.4 g. Eller etter smak. Smurte det ut på hele deigen.
 Så begynner morroa!!  Pizzahjulet brukte jeg til å skjære ca 8-9 cm lange strimler som jeg la oppå!! hverandre.
 Så delte jeg disse i 8-9 cm store kvadrater.

 Og satte dem etterhverandre i en smurt brødform.
 Så satte jeg hele formen til 30 minutters heving.
 Sånn ble formen da!!
 Så stekte jeg hele greia i 30 minutter på 195grader midt i ovnen på rist. La matpapit over mot slutten.
 Så brakk vi bare skivene fra hverandre og spiste dem til kvelds.  Veldig godt!!
Med en kopp te, og noen jordbær ble dette en litt lettsindig deilig kveldsmat, men ikke hver kveld.......
                                                                                 AnneK:-)

10 kommentarer:

Marit sa...

Det ser veldig fristende ut, lappeteknikk i bakverk...
; )
Håper du får noen fine stunder med symaskinen på hytta!

Mat på Bordet sa...

Enig med Marit- passer bra med "lappekake" på Quiltefia...:-D

Inger sa...

Det der så virkelig godt ut - nam! Artig vri på baksten :)

Gretha sa...

Tror nok jeg kommer til å test oppskriften din i løpet av sommern.

Unknown sa...

Åhh, den så kjempegod ut... :o)
Men er det brød eller kake???

Ha en fin dag!

Ruth sa...

Den såg god ut, også er det lov å la seg friste av og til. dette blir vel en mellomting mellom brød og kake vil jeg tro. tror jeg også må prøve denne. Ha en fin helg. Ruth.

Bestemor Drillo sa...

Mmmm! Dette så godt ut! Jeg prøver meg også på den smale vei, men det går som regel skeis!
Ha en fin sommer!
Klem fra bestemor!

Astrid sa...

Dette er noe jeg ikke har prøvd før. Ser skikkelig fristende ut, så det må jeg prøve en dag! En gang fant jeg ut - på nettet - hvor mye en stick butter er, men glemmer det hver eneste gang! :) Du kan søke på nettet, f.eks '1 stick butter convert to gram' - jeg tror det var det jeg gjorde...
Ha en koselig syhelg!

Mette sa...

Takk for gode ord hos meg. Jeg foler jeg er iferd med a komme til 'overflaten'.

Dette sa interessant ut. Ikke for min diett, men kan tenke meg tenaringen i huset hadde digget dette...

Til din informasjon - 1 ounce er 28.34 gram. 1 stick med smor er 113.40 gram. For a vaere noye ;-)

ha en fin fin dag!
klem mette

Kort og Søm sa...

O`...dette så veldig godt ut! :O)