mandag 4. juni 2012

Island.......

Jeg er heldig!!  Først London og så Island!   Quiltelaget som jeg  er medlem av har 20 års jubileum dette året, og i den annledning reiste 31 av lagets medlemmer  på tur til Reykjavik. 
 Vi hadde fantastisk vær hele tiden.  Og det er visst helt unikt!! Vi var forberedt på alt av dårlig vær og  var utstyrt med votter,  luer og varme norske klær!!


Innbyggerne i Reykjavik nøt sommeren!! Masse folk i en park.
 Og fulle ute-restauranter...... Islendingene var henrykt over sommerværet!
De er flinke til å lage fine og fristende ting for salg til turistene.


Dette er en slipsknute -plakat malt rett på veggen ved en herreekvipering, og det er også masse morsom gatekunst mange steder!!




Da jeg meldte meg på denne turen, hadde jeg selvfølgelig i tankene at Island er et eldorado for strikkere!!
Dette kan jeg like!!:-) Jeg ble fortalt at det sitter masse strikkere rundt omkring i heimene sine og strikker for salg!! Derav denne butikken og garnutsalget.
Her er en ganske tradisjonell genser. Det finnes masse variasjoner. 
Alle turistbutikkene solgte, og de kostet ca 1000 kroner å kjøpe ferdig. Ikke dyrt, men jeg var ute etter garnet for å strikke selv!!
Dette var en morsom versjon! 

Søt barnegenser.
Denne garnbutikken midt i hovedhandlegata, hadde masse Rowan garn, DebbieBliss og Noro og til og med PT2!! men jeg konsentrerte meg om Lopi. De hadde også Kaffe Fassett stoffer og Amy Butler. I tillegg også mye quilteduppeditter........
                        Lurer på om de selger noe særlig??
           

Kaffepauser må til, dette var den største kjeksen jeg har sett!! Delt på 2 og enda lå mye igjen.....

Det ligger en flott katedral midt i byen,

Denne fjellsiden ved Gullfoss skal vistnok være inspirasjonskilden  til arkitekten av kirken.
Vi fant en super butikk som heter Geysir....De solgte tradisjonell strikk i tillegg til mote.
Er ikke disse skoene fantastiske??
Jeg trodde ikke jeg skulle få kommet ut til fabrikkutsalget til Alafoss, men takket være guiden vår, ble det med mer garn hjem!!
Jeg vakumpakket garnet for å få plass i kofferten.......
Mye fint for dem som ikke strikker selv!


Jeg så ikke bare innsiden på butikker. Det var lagt opp til fine turer utenfor byen. Her hvor flagget står, er der hvor vikingene hadde det første "Alltinget"

Stedet ble valgt fordi det var god akustikk slik at alle som var tilstede kunne høre.
                        Gullfoss


 Det er rart når det bobler og koker i jordskorpa!!  Varme kilder er det over hele øya, så det er ikke mangel på varmt vann......


                 Dette var en varm kilde som sprutet vann mange meter opp i lufta ca hvert 7. minutt!!
Blå Lagune!!
Et fantastisk badeanlegg hvor vi brukte de siste timene av turen vår.
Det er blå lupiner overalt!! Vakkert, men ikke særlig populært....
Dette ble en liten bildefremvisning av 3 dager på tur. Imorgen drar jeg til Vestfossen,  men nå er det jobb i 6 dager..... 
Strikketøy og kamera blir med, og så håper jeg at det blir noen islands inspirerte gensere å vise frem etterhvert!! Ha en fin uke!!  AnneK:-)

8 kommentarer:

Teje Karjalainen sa...

Hi Anne, I love lupins! What else can I say - I would like to say something for every single photo! You had a great trip and saw so beautiful places and things! Thank you for sharing ideas and inspiration you picked! Lovely shoes, beautiful shawl and fantastic jumpers! x Teje

Ati sa...

Dette var sikkert en fantastisk tur! Været var jo nydelig i Island mens vi hadde veldig dårlig vatt og kald vær. Litt sjalu er jeg ;-)

Kari sa...

Så fantastisk med sånt vær når man er på tur på Island!!! Eksotisk på en annerledes måte :-). Regner med masseproduksjon av "strikke-ting" nå....
Klem

Tilonino sa...

ÅÅå men du har hatt det kjekt :) Det kan jeg se ut i fra bildene du viser.
Det skal være en diger quiltebutikk også der, var dere der? Men jeg er jo at dere har fått med dere mye.
Flotte garnnøster og mye kjekke inntrykk og inspirasjon tenker jeg.
God jobbuke ønskes deg fra meg.
Klem

anitra sa...

Så mange fine bilder, føler nesten at jeg har vært med på turen selv. Regner vel med å høre noe om turen til onsdag også. Sees vi? Hvis ikke får du ha en fin sommer. Jeg titter innom og regner med at det er noen drypp nå og da. ;0)

ANNEPÅLANDET sa...

Skal si du har fått luftet deg!
Islendingene er virkelig flinke - tenk at for noen få år siden var landet praktisk talt konkurs. Leste en gang at islendingene er de som jobber mest i Europa, og at det er helt vanlig å ha to jobber.
Og det ser ut til at de er like henrykte over godt sommervær som oss her i Norge.
Har aldri vært på Island, men kan godt tenke meg en tur!

Unknown sa...

Heldiggrisen! Flotte bilder, ser ut som en knallandes fin tur! Det der med vakuumpakking var ikke dumt...

Gudveig HN sa...

Det ser ut som du har hatt en fantastisk tur til Island. Flotte bilder - morro å få se!
God tur til Vestfossen! Det aner meg hva du skal der ;-) da jeg har en venninne som bor på Fossesholm :-)))
Hele bygda ble informert...