tirsdag 19. januar 2010

Jeg syr igjen!!!

Etter er lang periode med strikking, har jeg tenkt at jeg bare burde kalle meg strikkefia, og ikke quiltefia!? Da jeg gikk på kurs i høst, var et veldig "bundet" opplegg. Null skaperrom, men gjør som læreren sier......Men etter å ha fått denne lille "brukerdosen" i postkassa, satte jeg igang..... Jeg laget 2" wonky" quilter ifjor også og det er både raskt og morsomt. Jeg liker å bringe hvitt inn i quilten og heldigvis hadde jeg noen meter hvitt Kona stoff liggende. Jeg har lest at laken fra Ikea, ikke stretch selvfølgelig, er et bra alternativ til Kona, og jeg vet at jeg har kjøpt det og at det ligger her et eller annet sted, men jeg finner det ikke.......Så jeg skar opp en del strimmler og kvadrater. 2, 2,5, 3". Både av stoffene og det hvite stoffet. Begynte å sy veldig på innfall, men etterhvert som jeg legger dem ut, ser jeg hva jeg mangler.
Renskjærer til kvadrater, fortsatt er blokkene i forskjellige størrelser. Noen ble litt for små, så da byttet jeg de hvite kantene. Hang de opp på vegg, og satte dem sammen slik jeg ville ha dem, fyllte inn med noen hvite felt, skar til og sydde. Det viktigste hjelpemiddelet her denne gangen, var faktisk strykejern med damp!!! Det er veldig befriende å ikke tenke mål!! Bare sy ivei, uten egentlig å vite hvordan det blir. Jeg brakte inn noen få stoffer til, men noen ganger er det enkle det beste.....
Heldigvis hadde jeg både bakstykke og vatt liggende (80/20), litt skjøting av vatten ble det, så nå kan jeg sette igang å frihåndsquilte. Det er ikke min spesialitet, men jeg må øve... Stoffene er ikke vasket, så jeg håper å få en viss krympeeffekt til slutt!!!



13 kommentarer:

Unknown sa...

Hei
Du blir så fort ferdig med prosjektene dine, både strikking og sying! Som vanlig har du laget et fint stykke arbeid, du bruker så fine farger. Frihånsquilter du på vanlig maskin? Er ikke det vanskelig med store arbeider?
Merete

Ati sa...

Herlig å gjøre have man vil uten å tenke om mål og farver. Resulatet ble veldig flott!

Vibekes lille ullne sa...

Så fint det var! Jeg har veldig sansen for å sy på frihånd, uten å være så bundet til at alt skal være rett og i samme størrelse. Nydelige farger også! :)

Lappestua sa...

Dette var spennende, gleder meg til og se den ferdig :)

Anonym sa...

Hei.Kjempe fint.Er jo kjekt å få sy litt innimellom strikking synes jeg.På vintern blir det en del strikking og hekling på meg.Men når det lysner ut så kommer lysten til å sy enndamer.Har ikke levert inn symaskinen min enda så den er ikke så god å sy på.Slarkete å levere den inn på Sørvis.Ha en riktig fin Tirsdagskveld.Klem fra Bodil..

Monika sa...

Hei Anne,
that looks great. Incredible how the fabric works with white. A very beauty pattern, and good work.
Hugs - Monika

Anonym sa...

HEI DU!!!
DETTE KAN VÆRE TIL INSPIRASJON FOR EI SOM ER VELDIG USYMETRISK. DETTE LIKTE JEG. ELLERS HAR JEG 300 LAPPER SOM SKAL HEKLES SAMMEN - MEN NÅ ER DET JO HÅNDBALL OG SNART OL. klem tittit

Bestemor Drillo sa...

Et flott stykke arbeid ! Frihåndsquilting er morsomt og utfordrene noe du helt sikkert er ekspert på ! Klem!

Marit sa...

Lekre farger! Jeg liker metoden din, veldig leken, med rom for improvisering undervegs! Takk for inspirasjon. Jeg har noen av de samme stoffene her til "modning"...

; )

Siddis back home sa...

Heisan, så fin blogg du har. Fant den da jeg søkte på hexagon hekling, skal finne fram mitt påbegynte prosjekt idag og har glemt ut hvordan det hekles...
Lykke til med quiltingen din, ser flott ut!

Lise in Norway sa...

Så spennende Anne Kari. Ser vi dette på møte i februar........ gleder meg til et nærmere møte...Sees vi?

Turid Holm Flaa sa...

Hei, det ble bare utrolig lekkert og det mener jeg :-). Vakre farger og så fint med forskjellige former. Det er fint med litt anderledes quilting, og jeg tror at det hadde blitt supermoderne hvis en gikk litt bort ifra standardene. Og så gøy å lage noe som er ut ifra en selv. Helt supert. Kanskje du kan lære meg litt om dette en gang når vi får gooood tid. Masse hilsen Turid

Heidi sa...

Så stilig det ble! Og du er så utrolig rask :)