fredag 27. august 2010

Operaelsker-jeg??



GHEORGHIU & ALAGNA - Final scene from TOSCA - Puccini

Jeg har vært på min første operapremiere!!   Vi har sett Tosca av Puccini.  Jeg må innrømme at jeg har gått noen runder med meg selv for å bestemme meg om jeg er fasinert  av denne formen for kultur eller om jeg synes den har gått ut på dato!?...... I disse tider hvor vi blir "bombet" med informasjon og inntrykk og lar oss underholde av masse forskjellige medier, og vi omtrent "lever" på internett.  Når film blir så avansert at man sitter igjen som et spørsmålstegn om -hvordan de her løst dette...    Så sitter jeg som fjetret i en sal i nesten 3 timer og lar meg rive med av en syltynn historie om sjalusi, hevn, drap og selvmord......Med alt annet enn "happy ending".   Jeg begynner å skjønne hva det er!! Det er musikken, orkesteret, sangerne, scenografien, salen, stemningen...... Helheten!!  Det opprinnelige.
Det er ekte!! Det er levende kunstnere som underholder levende mennesker, der og da. Man deler opplevelsen  med alle som er tilstede......
(ps. det var ikke disse som sang idag.)  God helg!!

5 kommentarer:

Vibekes lille ullne sa...

Et besøk på den nye operaen var faktisk et av nyttårsforsettene her i 2010. Tre timer blir nok litt drøyt, så mulig det blir litt utsatt!

Har Nepalgarn liggende til en jakke her jeg også. Så kanskje vi skal "samstrikke" den fine jakken? Mitt garn er lilla riktignok, men det kan vel ikke bli helt galt?

Michelle sa...

I love opera myself. My sister is a professional opera singer and I love to see her perform. You are right - opera is the whole package.

PS. Have fun mushrooming!

- Michelle

Anonym sa...

Hei.Opera er jeg ikke så gla i.Kan være fint med Opperetter.Da må du komme til Kristiansund på Opera du er hjertelig velkommen.Settes opp en gang i året i byen.Ha en riktig fin helg.Klem fra Bodil.

Tilonino sa...

Heisann
Hadde jo vært kjekt å sett en opera i den flotte operahuset en gang.
Ha en fin helg :)
tine :)

Ati sa...

Er det ikke fantstisk? Jeg elsker opera, ikke alle, men Verdi er mitt favoritt.På TVen blir det kjedelig til slutt, men i teateret er det absolut en oplevelse!! Jeg har vært flere ganger i Amsterdam for å se på opera. Denne liten klipp på bloggen din var også hårreisende! Jeg far gåsehud og er bundet med en gang!