lørdag 8. januar 2011

Bakedag.....

Jeg tilbrakte noen dager i senga denne uken, og da var det fint med Morgen-tv!!  Dvs. det var reprisen, av Morgen-tv jeg så, men uansett; jeg liker godt å se på Wenches kjøkken og Blomster-Finn!! 
Jeg liker å bake!! I årenes løp har jeg bakt mye boller og rundstykker, 99% av gangene på den samme måten. Men på tirsdag eller onsdag (husker ikke) ble jeg veldig inspirert til å bake rundstykker på en  ny og lettvint?? måte. Dessuten så de innmari gode ut!!  Men bakingen ble ikke gjennomført før idag, både pga formen og tilgang på ingredienser.......

 
Her kommer oppskriften til disse rundstykkene hvordan det er gjort på Morgen-tv.  Her kommer hvordan jeg gjorde det:      
                             1 kg Grovbakst
                            1 pk fersk gjær       
                            2 ts salt
                            100g rosiner
                            50g tørkede tranebær
                            50 g tørre aprikoser
                            100g valnøtter
                            2 dl havrekli
                            2 dl hvetekim
                            1 dl linfrø, krossad, som det sto på posen.
                             1 dl lettkokte havregryn
                             2-3 ss flytende raps/smørblanding, kjøpt i Sverige. Finnes sikkert her også
                             12 dl lunkent vann
Jeg hakket aprikosene og tranebærene og nøttene ganske smått. Hadde halvparten av melet, salt og frukten og nøttene i bollen. Løste opp gjæren i 2 dl vann, blandet inn oljen/smøret og hadde i resten av vannet. Blandet alt i mikseren. Lot det gå et par minutter. Hadde i mer og mer mel. Lot deigen gå 4-5 minutter tilsammen. Deigen ble ganske løs. Så satte jeg deigen direkte på bakeplater med bakepapir, med 2 spiseskjeer. Og dekket med håndklær og lot dem heve i 1 time. De ble stekt på 205grader i ca 15-17 minutter.



Det ble en stor posjon, 24 stk fikk jeg ut av denne deigen.
Siden det var mye frukt og nøtter i denne oppskriften, passer rundstykkene veldig godt til ost og syltetøy.

Disse annbefales!! Faktisk så var det veldig ok å bake på en litt annen måte enn vanlig!! Forandring fryder har jeg hørt!!  Ha en hyggelig helg!!  AnneK:-)




10 kommentarer:

Anita Tørmoen sa...

Ser skikkelig gode ut også:)

Margrethe sa...

Å så gode disse hørtes ut. Lurt å ha tørket frukt oppi!
Har du prøvd ut makrolinsa di enda? Veldig artig må jeg si å kunne ta detaljbilder. Men det er litt å sette seg inn i har jeg erfart.... :) Ha en fin lørdagskveld!

wigdis sa...

De så skikkelig gode ut.
Takk for hyggelig kommentar i bloggen min. Tror nok jeg gir opp tå-opp sokker, for jeg synes det er greit å strikke den andre veien. Ihvertfall foreløpig. Jeg fikk til tåa, det var hælen som var problemet.

Ser du har strikket mange flotte sokker, så det kan være jeg prøver etterhvert.
Den genseren din som du tok bilde av ble jo nydelig. Likte fargene veldig godt. Du tenker som meg, hvorfor kjøpe noe en kan lage selv. Smart å ta bilde med mobilen da, det har ikke jeg tenkt på.
Ha en fin søndag.

Linda og Lynet sa...

Så smart oppskrift, med masse sunne saker til og med jo!
Har vært bloggpause siden før jul her, så nå var det mange fine innlegg her hos deg:) Den desserten på julaften hadde vært noe.. Tror Lynet må karrieredyttes i den retning:)

Godt nytt år til deg, ha en finfin søndag!

Linda

Heidi sa...

Så også dette innslaget. Veldig fristende - må nok forsøkes!

Tilonino sa...

Hei på deg :)
Klart det går fint å strikke stjernene uten å tove dem :)
Disse rundstykkene har jeg sjekket flere ganger nå. Må nok prøve de ut en dag. Men det er dårlig med baking her i gården. Var myyye flinkere til det før. Men det er nytt år og nye muligheter hver dag :)
Ha en fin kveld. Klem fra Tine

Bestemor Drillo sa...

Dette så da herlig ut!
Flink du!!!
Klem fra bestemor!

Michelle sa...

Oh, those look delicious! Yum! And Happy happy new year!

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Har studert de innleggene du har skrevet om hekling i dag, var veldig nyttig! Så mye fint du har laget! Jeg er også en stor fan av attic24 - en herlig blogg med herlige bilder. Jeg skal starte på mitt første bestemorrute-teppe nå, endelig, har hatt lyst til det lenge!

Anonym sa...

Hei.De så kjempe gode ut.Tusen takk for oppskriften.Synes det er så koselige å se på Frokosttv om morgenen.Wenche er kjempe flnk.Du å.Ønsker deg en riktig fin uke videre.Klem fra Bodil.