mandag 24. januar 2011

Dyrt begjær-les: garn!!

 Tidvis blir jeg litt forundret over meg selv.  Jeg har en veldig dragning mot Wollmeise. ( Et håndfarget nydelig garn fra Tyskland).    Jeg leser som kjent mye blogger, og hos flere strikkebloggere dukker det opp- "og disse sokkene er strikket i Wollmeise garn".    Ok, dette måtte jeg finne ut av!!  Å kjøpe ting på nett er en smal sak. Det har jeg masse god erfaring med.  Jeg kjøper quiltestoffer fra USA.  Lett som en plett!!  Men med dette garnet møtte jeg gang på gang - UTSOLGT,  UTSOLGT, UTSOLGT........ Er det mulig!? Hvordan får andre tak i det??  Jo,  jeg har fått vite at man må sitte ferdig pålogget og klar,  et spesielt tidspunkt, en gang i uka.  Da er jeg på jobb!!    Så stor var gleden en fredag ettermiddag da jeg satt å drømte meg bort i dette vakre garnet.... Wow, jeg fant noe som ikke var solgt!!  Jeg slo til!! Litt under 40 euro- 300,-  kostet morroa.
 Kunterbunt- hvilken farge er nå det?? Men jeg hadde kommet meg igjennom nåløyet,  garn var bestilt. Og litt senere sendt!!   Da regnet jeg med at det ville gå noen få dager, og så ville det ligge i postkassa mi!!  Dagene gikk, og jeg fikk omsider en lapp fra posten.  Klar til å hente pakken, så jeg til min store forskrekkelse at jeg skulle betale 165,- til i forenklet fortolling......(ja, jeg vet at grensen er 200,-)   Moralen er:  Støtt de lokale garnforhandlerne........
Min kjære bør vel egentlig ikke lese dette innlegget. Men jeg tror faktisk han skal få en styrbord og babord sokk,  kommende sommersesong til bruk på hytta.......
 (PS. Det hører med til historien at jeg allerede har 3 vakre bunter liggende på lur,  bragt til landet av en snill bloggvenn....  Men mye vil ha mer......  Glad mandag!! AnneK:-))

12 kommentarer:

Pinneguri sa...

Men du var nå heldig med fargekombinasjonen da. Ellers vil jeg også tipse om at hvis du ser inne på stash (under Wollmeise) vil du se privatpersoner som selger/bytter garnet, og da er det lettere å få det under 200-grensa-lappen-håper-ikke-tollmyndighetene-ser-denne-kommantern-tips ;) Eller etterlyse inne på ISO-tråden på Wollmeise, der er det oftest bare hyggelige folk som selger til hyggelige priser.
Ang. jernsokkene mine: Sisu er et veldig bra alternativ, men det er mulig du må gå opp en halv pinnestørrelse - jeg tror det er litt tynnere? Evn må du strikke den litt lenger i foten for å være sikker på at størrelsen passer dame 38. Kanskje det beste rådet.

Heidi sa...

Nydelige farger!
Jeg tror jeg skal holde meg unna netthandling av garn...
Har begynt å handle materialer til kortlaging, og tusenlappene flyr. Det samme gjør det hvis jeg går inn i en stoffbutikk, så jeg bør holde meg unna.

Lykke til med garnet ditt! Det blir vel noen lekre sokker ut av dette :)

Vibekes lille ullne sa...

Velkommen i klubben!! :) Tollen er kjip og jeg har derfor ofte kjøpt ett og ett hespe, men sist gang kjøpte jeg to jeg også. Nydelige farger på disse da, spesielt den blågrønne! :D

ANNEPÅLANDET sa...

Haha, ja sånn er det når man blir bitt av basillen!
Jeg har ikke kjøpt Wollmeisse, men en del fra andre fargere (spesielt Chili Gredelin og Impulse of Delight), og det er samme greia med toll og avgifter. Det blir ikke akkurat billig garn - men på den annen side koster et par fine ullsokker en del også, og de du strikker selv varer som regel mye lenger.
Det har lenge vært snakk om å heve tollgrensa til 1000 kr - men det skjer ingen ting. Jeg lever i håpet...
Ha en fortsatt fin mandag!

Anita Tørmoen sa...

Nydelig garn:) Du må nok bestille ett og ett nøste i fremtiden:)

Ati sa...

Jaja toll er ergerlig! jeg har hatt samme erfaring med garn fra USA! Grrr....
men, men, nydelig er wollmeise i vert fall:-)

Unknown sa...

Ramlet litt tilfeldig innom bloggen din, og det er jeg jammen glad for! Her var det utrolig mye fint og tonnevis med inspirasjon, jeg kommer garantert tilbake!!

Anonym sa...

Dette minner meg om da Mannskoret var i Stockholm en gang på 1900 tallet og jeg var på Husfliden og kjøpte/bestilte et broderi. Min ganske ferske ektemann dro for å hente pakken i Oslo, og der var det toll og toll og toll.....dyreste broderiet jeg har kjøpt- men også veldig fint den dag i dag. søstera di

Turid Holm Flaa sa...

:-)

Muffin sa...

Gratulerer med garnet, det var sannelig fine farger! Her sitter jeg og strikker i traurig grå alpakka fra Husfliden, jaja den var iallfall tollfri. Neida jeg er ikke det spor misunnelig, hehe. Er spent på resultatet av meisegarnet! Lykke til!

Margrethe sa...

:) Fint garn da ;)

STEINKJERRINGA sa...

Hei!
Thi, hi.... Jepp, det stemmer. Min sønn er en måned eldre enn din! Jeg var gravid da jeg fylte førti, men jeg er det IKKE nå når jeg fyller 60 (med ny mann...). Dette ble vel personlig, men dog... Forresten: Strikkeveska har vært med oss til Paris og alle jeg møter synes det er en lur ting å ha. Hvor fikk du tak i sånt stoff? På malerforretning, eller??