mandag 18. mai 2009

Beltestakker



Jeg skaffet meg bunad da jeg ble 30. Da var jeg klar for dette plagget som mesteparten av året henger i skapet!? Men 17 mai, konfirmasjoner, barnedåp,og i bryllup
er det et perfekt plagg. Da jeg sto å så på barnetoget i Oslo igår, prøvde jeg å ta bilder av forskjellige beltestakker.... Denne som midtbarnet har på seg, sydde jeg til meg selv på kurs. Så uttrykket er veldig "meg." Midtbarnet liker den også godt, så det er ofte hun som har den på 17 mai. Jeg bruker da den først øst-telemark bunaden som jeg broderte for 18 år siden!!! Mansjettene er fillete så det må jeg gjøre noe med.....
Den blonde damen hadde en veldig påkostet "gull" farget beltestakk. Damen med den grønne blusen har nok en litt eldre utgave. De to andre som det bare vises deler av var veldig "blå". Den ene hadde en blusekrave med spisser, og det så ut som det var heklet pynt utenpå kraven. Så her var det stor variasjon......










5 kommentarer:

Anonym sa...

Synd å si, men det er ikke alt som blir like vakkert selv om nesten alt er lov ut ifra hva man selv syntes er fint. Vet ikke helt om de som tross alt tok frem beltestakken igjen på slutten av 70 tallet var med på alle disse variasjonene av fargebruk.Hadde vært fint og visst hva Almankås i Bø syntes om dette.

Quiltefia sa...

Jeg er forsåvidt enig, men jeg synes de rekonstruksjonene som er gjort av gamle beltestakker, ikke de som gjenoppsto på 70-tallet, er veldig fine, og da er det enkle stoffer, lite broderi og mye kortere stakker. Samtidig liker jeg den valgmuligheten man har. Men det er mange fra Bø- som har addresse i Oslo 3 og Bærum!? :-)

Heidi sa...

Beltestakken er flott, og er vel en av bunadene med størst variasjon. Spesielt de senere årene.
Men tror nok at bunadene opprinnelig hadde større variasjon i stoff, farger og broderier enn vi faktisk tror. Da de var i "naturlig" bruk var det ikke så strikte regler som i dag. Man tok noen også i stor grad det man hadde, eller satte sitt personlige preg på drakten.
Vi fikk vite at Sognebunadens liv hadde stoff som sjøfolkene hadde med seg hjem fra utlandet til mor, kone eller kjæreste. Og det sier seg selv at de stoffene ikke var like eller hadde samme farger.
Men enkelte beltestakker i dag er kanskje litt overdimensjonert påkostet med stoffer, bånd og broderier.
Bunader er uansett flott og 17. mai i Oslo er som et eneste stort bunadstog eller bunadsleksikon.

Kari sa...

Jeg er fra Telemark og har hatt litt kontakt med husfliden, har selv en gammel modell av en Øst-Telemarksdrakt som kan ligne litt på stakken. Ifølge Husfliden er nesten alt "lov" når det gjelder stakken. Fra gammelt av ble stakken brukt av alle, de fattige bøndene måtte klare seg med hjemmevevet stoff til stakk og skjorte. De med penger og spesielt de med kontakter til sjømenn som kunne ta med silke/brokade og bånd hjem laget mye mer ekstragavante stakker. Men jeg er enig Qultefia - det er utrolig mange i Oslo 3 og Bærum som som har stakk - kalles jo nå på folkemunne for OSLO 3 drakten!

ida sa...

haha paparazzi-mamz på gang eller:)