tirsdag 2. mars 2010

Storesøsters jakke!!

Storesøsters jakke er ferdig!! Plum Frost Cardigan som den heter......Denne jakka er morsom å strikke, og den er rask å lage. Jeg vet at det er relativt, men hvis man vil, er den kjapp. Glattstrikk, ensfarget, rundt og rundt. Mønsteret med felling, er sånn at det er vanskelig å legge den fra seg...... Det som er det mest spennende er hvordan fargene tar seg ut!! Som den forrige Plum Frost jakka jeg strikket til MEG selv, er også denne strikket av Finull. Jeg tenker at den også kunne vært strikket i Sisu?? eller et annet tynt litt fast garn. Forslag??
Jeg måtte rekke opp første forsøk, alltid like ergelig, men verdt det hvis resultatet blir bra til slutt.
Hun som skal ha den, var hjemme en tur igår å fikk prøvd den , og den passet virkelig helt perfekt...... Men: jeg hadde talt antall m pr.10 cm. Ja, jeg hadde tatt nøyaktige mål av ungen. Da må det passe!! Rundfelling er virkelig en fin og kledelig måte å forme strikkeplagg på. Så jeg kommer nok til å lete etter mønster som likner.
Og så er den lengselen etter vår da..... Perleblomsten ble klippet, og puttet i vann. Fotografen( jeg) iherdig søken etter riktig lys...... (ikke lett akkurat....)

10 kommentarer:

Kari sa...

Den jakka er virkelig lekker....bare litt for varm på mine breddegrader....
Hører rykter om sol, blå himmel og litt drypp fra tak i Oslo i dag - er det vår i luften? Inntil du kan nyte perleblomstene ut, får du ha dem i vase (lyset ble fint det). Klem

Pinneguri sa...

Det er som du sier, den rundfelling blir veldig feminin og passer alle, små og store; og det enten jakka er trang eller løs.
Veldig fint fargevalg, jeg er også fornøyd med Finull-jakka mi.
Du er snill som strikker til andre, men syns du ikke det er litt skummelt? Ikke bare passform, men folk er jo ikke alltid HELT sannferdige (i hvert fall er det min erfaring, og det har ingen ting med den den du har strikka til altså)?

Vibekes lille ullne sa...

Heldige storesøster for den jakka ble virkelig kjempefin! Duse, fine farger som passer till "alt".

Jeg har ikke prøvd meg på rundfelling enda, men går og sikler litt på Folklore
http://www.etsy.com/view_listing.php?listing_id=34366898

Hvis du er på Ravelry, så kan du se den der i flere varianter. Ha en fin dag! Klem! :)

Lise in Norway sa...

Kjære vennen min FOR EN RESER du er på rundpinner og så FLOTT jakka ble. Heldig den som får den av deg :)

Anonym sa...

Hei.Jakka ble kjempe fin.Nydelig mønster.Likte veldig godt fargene på den.Nydelig perleblomst, vår.Ja vil vi ha vår..Ha en kjempe fin Tirsdag.Klem fra Bodil...♥♥

Bestemor Drillo sa...

Så fin ei jakke nå må vel storesøster bli glad!!
Ha en fin tirsdag!!
Klem!

Heidi sa...

Rundfelling er nydelig, og lettvint også.
Perleblomstene dine er supersøte! Må innrømme at jeg lengter veldig etter våren nå.

inger sa...

Fin jakke!!Morsomt med rundmønster og felling på den måten-Opprinnerlig tror jeg dette for mange år siden ble brukt til de fargerike grønlandgenserene, artig at de kommer igjen. Jeg ville prøvd å strikke i TynnAlpakka-da blir den veldig myk og god.Sisu- garnet er riktignok tilsatt litt nylonforsterkning- det er ypperlig til bunadstømper og tynne sokker.

Unknown sa...

Kjempefin jakke i nydelige farger! Dette er et forsØk på å legge inn kommentar fra ipod, og det ser jo ut som om det funker :o)

annicken_j sa...

Hei !
Så utrolig mye fint du lager, syr og strikker og greier :D Jeg skulle ønske jeg kunne sy, mitt hekletøy ligger i en pose - og heklenåler er spredd over ulike kurver osv. hihi typisk..
Ha en fin dag, og takk for titten