fredag 3. desember 2010

Mere om julekuler......

Dagens ord er INNE.    Og siden vi her i Oslo-området har hatt en usedvanlig kald periode, velger jeg å sitte ved peisovnen med et strikketøy. Jeg må ut på jobb og de daglige gjøremål, men hvis jeg kan- sitter jeg  stille,  inne.......
 Kalender-gutten som kom i hus ifjor henger på plass!! Han har bare små godbiter i lommene til husets unge dame..... Da vi pakket ham opp, konstanterte hun at det var godteri fra forrige jul i lommene hans!? Da kan det ikke være så nøye med kalender lengre. Men gutten er søt og dekorativ......
 Jeg har ikke strikket så veldig mange julekuler. Jeg syntes de i utganspunktet ble litt store. Og jeg har ikke plass til et juletre på 4 m, bare for å få riktig proposjoner. Vi bor tross alt i et Obos-hus...... Jeg vet selvfølgelig at garn, pinner og strikkefasthet henger tett sammen. Så jeg tok meg en tur til Husfliden i Oslo og fant Røros Lammullsgarn. Laget en prøvekule med det garnet, med pinner  nr. 2,5. Nå begynner kulene å få riktig størrelse!!
 Lang-strømpene som jeg har strikket på en stund er ferdige. (Jippi!)   Det gikk med nøyaktig 2 -100g nøster av Opal. Farge Winterbild. Jeg kjøpte det 3. nøste fordi jeg trodd jeg ville gå tom, men da har jeg garn til å prøve på å strikke sokker fra tåa og opp!!  Det har jeg ikke prøvd før.  Sjekk ut Pinneguri!!   Akkurat nå skulle jeg gjerne vært blekksprut igjen. Det er så mange ting jeg har lyst til å lage, det bobler over av skaperlyst...... Det er positivt,  men disse evindelige påbegynte arbeidene som jeg er mester i, bør gjøres ferdig først!!   Det er julemarked både på  Folkemuseet på Bygdøy og Designmarked denne helgen. Det  er hyggelig på Folkemuseet,  men jeg er mer nyskjerrige på Designmarkedet.  Jeg drar ikke på  markedene for å kjøpe noe særlig, det er mer for å se hva folk lager og selger, og kanskje rappe noen gode ideer.....
                                              Ha en fin helg!! AnneK:-)

6 kommentarer:

Heidi sa...

Husker godt kalendergutten din fra i fjor! Har ikke forsøkt meg på strikkete julekuler, og tror ikke jeg rekker det før jul. Kanskje blir det romjulsaktivitet?

Margrethe sa...

Enig med at det er koselig å sitte inne med fyr i ovnen. Herlig å høre spraking og kjenne varmen fra ovnen.
Herlige laaaange sokker :)

Anonym sa...

Hei.Kjempe fin kalendergutten.Mine bryr seg ikke om kalender lengere.Men julestrømpe vil de ha på juleaften morgen.Kulene nydelige.Har ikke prøvd å strikke såndre jeg .Får se til neste jul.Ønsker deg en riktig fin førjulshelg.Klem fra Bodil.

Anita Tørmoen sa...

Koselig kalendergutt du har:) Ja, det er fint og gå rundt og se hva andre lager også.

Vibekes lille ullne sa...

Her har det ikke bltt en eneste julekule foreløpig! Supre, lange strømper. Går de over knærne? Ferdig med mine flettesokker også, veldig fornøyd med det!

Ha en super helg! :)

merete sa...

tror jeg skal ligge unna de julekulene, - jeg liker best størrelse stor (over 4) på pinnen mine. koselig med fyr i peisen, og godt med barn som vokser fra "viktige" (les: dyre) gavekalendre. ps. bra at innholdet falt i smak, - ha en fiiin lørdag!